يسرا تكشف أمنيتها في بداية حياتها وعلاقتها بعادل إمام وقصة حبّها لزوجها
آخر تحديث GMT11:02:34
 العرب اليوم -

يسرا تكشف أمنيتها في بداية حياتها وعلاقتها بعادل إمام وقصة حبّها لزوجها

 العرب اليوم -

 العرب اليوم - يسرا تكشف أمنيتها في بداية حياتها وعلاقتها بعادل إمام وقصة حبّها لزوجها

الفنانة يسرا
القاهره - العرب اليوم

خلال ندوة تكريمها على هامش فعاليات الدورة السادسة من "مهرجان الجونة السينمائي"، كشفت الفنانة يسرا أنها كانت ترغب بأن تكون مثل الفنانة الراحل سعاد حسني في مشوارها الفني بالقول: "لما شوفت سعاد حسني حسيت إن في ألماظتين طالعين من عنيها، كنا في المعمورة، وإحنا ماشيين المشهد كان بيصغر كده، فأنا وقتها كلمت ربنا وقولت هو أنا ممكن أكون زيها، دي اللحظة اللي أنا حلمت بيها وألهمتني إني أكون زيها".

وأضافت: "أستاذ عبد الحليم نصر سمع عني وقعدني، كان أهم مصور في الوقت ده، فقعدني في مكان معاه هو والأستاذ حسين الصباح، في شكل دايرة عشان يشوف زوايا وشّي، وقالي هديكي أول بطولة، طبعاً مكنتش مصدّقة نفسي، وأخدت بطولة من أول فيلم عملته... عملت 20 فيلم منزلوش، وكانوا مسميني وقتها النجمة المعلبة زي الزيتون كده، وبقيت أقول إيه هو أنا هعمل أفلام وتتحط في العلب بس، أوقات كنت بقدم 6 أفلام في اليوم، وبطلع من الأوردر ده على الأوردر ده".

وعن علاقتها بزوجها رجل الأعمال خالد سليم، قالت يسرا إنه "حب عمرها"، مؤكدةً: "الحب هو كل حياتي أنا معرفش أقعد مع ناس مش بحبهم، الحب اللي بجد معناه قوي واللي يعرف يحب يعرف يسامح ويتغاضى، وحبيت كتير بس أكبر حب في حياتي بدون شك هو خالد زوجي، ده حب عمري".

وتابعت: "علاقتي بالفلوس إني مش عايزة أحتاج لأي حد، عايزة أبقى مستورة ومش عايزة حاجة من حد ولا أبقى مديونة لحد، وعلاقتي بربنا هي اللي قوّتني في كل ظروف حياتي، وعلاقتي بيه روحانية جداً وإيماني بالله أكبر سند ليا".

وكشفت يسرا عن علاقة سابقة في حياتها قائلةً: "مفيش أزمة مهزمتنيش في البداية، وكنت بفكر إزاي أنتصر عليها بعدين، وده اللي خلاني أطبطب على نفسي وأقول معلش أنتي هتعدي حتى لو في جرح هيخليكي أقوى وأصلب، بندم على حاجات كتير لما باخد قرارات سريعة وفي فترة من حياتي اخترت شخص ما غلط ارتبطت بيه، والتسرع في الحاجات اللي زي دي بيكون غلط".

وعن مشوارها الفني والأعمال الفنية الكثيرة التي تُعرض عليها في هوليوود وفرنسا وسبب عدم موافقتها عليها، قالت يسرا: "جالي فرص في هوليوود وفرنسا واعتذرت عنها، السيناريو معجبنيش واتعرض عليا مليون دولار بس ما الشغل وحش، وأي بلد ليها أجندة معينة أنا مقبلتهاش، وأنا هنا نمبر وان في كل الوطن العربي وليا مكانتي، ليه أروح هناك وأكون نمرة 12؟".

وعن علاقتها بالفنان عادل إمام، بعد أن جمعهما 17 فيلماً، قالت يسرا: "أنا غنية بتجاربي مع كل الأستاذة اللي مريت في حياتي معاهم، عملت مع عادل إمام 17 فيلم، عادل لذيذ ودمه خفيف ورا الكاميرا، وبيبقى حافظ كل عامل اسمه ايه، بيخلي الحياة لذيذة وسهلة وممتعة، وبيحب ينقي مواضيع مهمة، كل فيلم يبقى وراه مغزى".

وعن فيلم "الأفوكاتو"، الذي قدّمته مع الفنان عادل إمام في عام 1983، قالت يسرا: "عملت مع أستاذ رأفت الميهي فيلم "الأفوكاتو"، من أحلى أفلامي على الإطلاق، وفيه ناس وقفت ضدنا فيه ودخلنا في محاكم، ومرة بعد عرضه ونجاحه، في شباب كانوا معدّيين قالولي بصوت عالي عايز أتجوزك يا عطية". وأضافت: "مش بتدخل في السيناريو في كل الأحوال، بس في المسلسلات بتدخل، والفرق إن الفيلم مدته ساعتين والدنيا واضحة وصريحة فيه، لكن في المسلسلات لازم تخدمي على كل الشخصيات وتديهم أدوار حلوة يبانوا فيها، المسلسل بيكون 13 ساعة فلازم تفرشي كل الشخصيات دي".

 قـــد يهمــــــــك أيضــــــاُ :

يسرا تتحدث عن أهم محطات مشوارها الفني وتؤكد سعادتها ببرنامج "نافذة على فلسطين"

يسرا تكشف موقفها من الأدوار الجريئة

arabstoday

الإسم *

البريد الألكتروني *

عنوان التعليق *

تعليق *

: Characters Left

إلزامي *

شروط الاستخدام

شروط النشر: عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

اُوافق على شروط الأستخدام

Security Code*

 

يسرا تكشف أمنيتها في بداية حياتها وعلاقتها بعادل إمام وقصة حبّها لزوجها يسرا تكشف أمنيتها في بداية حياتها وعلاقتها بعادل إمام وقصة حبّها لزوجها



نوال الزغبي تستعرض أناقتها بإطلالات ساحرة

بيروت ـ العرب اليوم

GMT 22:45 2024 الثلاثاء ,16 إبريل / نيسان

أمير المصري يتعاون مع بيرس بروسنان في فيلم The giant
 العرب اليوم - أمير المصري يتعاون مع بيرس بروسنان في فيلم The giant

GMT 20:39 2024 الإثنين ,15 إبريل / نيسان

رجل يباغت كاهنا بالطعنات داخل كنيسة في سيدني

GMT 20:33 2024 الإثنين ,15 إبريل / نيسان

السيول تودي بحياة 16 شخصاً في سلطنة عمان

GMT 20:26 2024 الإثنين ,15 إبريل / نيسان

إسرائيل تفرج عن 150 معتقلاً من غزة

GMT 18:51 2024 الإثنين ,15 إبريل / نيسان

ردت إيران… لكنّ الثمن تدفعه غزّة

GMT 14:51 2024 الإثنين ,15 إبريل / نيسان

قصف جوي ومدفعي متواصل على وسط قطاع غزة
 
syria-24

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

Arabstoday Arabstoday Arabstoday Arabstoday
arabstoday arabstoday arabstoday
arabstoday
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
arabs, Arab, Arab